6 Φεβ 2007

ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΙΡΝΟΥΜΕ ΚΑΙ ΛΙΓΟ ΚΟΥΡΑΓΙΟ: "ΜΕ ΡΩΤΑΣ ΠΩΣ ΠΑΩ - ΑΣΕ, ΠΟΛΛΗ ΠΙΚΡΑ."

Έτσι, για να παίρνουμε και λίγο κουράγιο, εμείς οι κοινοί θνητοί, που νομίζουμε ότι μόνο εμείς έχουμε προβλήματα... Θα εκπλαγείτε όταν δείτε ποιός έγραψε τα παρακάτω λόγια. Τα παραθέτω χωρίς άλλα σχόλια - τί να πει κανείς;

Ρωτάς πώς τα πάω – άσε, πολλή πίκρα. Μού λείπει ο Βασίλης, ο πνευματικός μου αδερφός, και ο Καισάριος, ο βιολογικός μου αδερφός. «Ο πατέρας και η μητέρα μου μ’έχουν εγκαταλείψει», για να το πω με τα λόγια του Δαυίδ. Τα τού σώματος πονεμένα, τα γηρατιά επικρέμονται πάνω από το κεφάλι μου, οι υποχρεώσεις με εξαντλούν, τα προβλήματα συσσωρεύονται, οι φίλοι με προδίδουν, η Εκκλησία διαλύεται. Χάθηκαν τα καλά, έμειναν τα στραβά, μέσα στη μαύρη νύχτα αρμενίζω, και φως πουθενά, ο Χριστός κοιμάται. Τι άλλο πρέπει πια να πάθω; μια μόνο λύση υπάρχει για τα βάσανά μου, ο θάνατος. Αν κρίνω όμως με βάση τα εδώ, κι εκεί απαίσια θα είναι!

Ερωτάς πώς τα ημέτερα. Και λίαν πικρώς. Βασίλειον ουκ έχω, Καισάριον ουκ έχω, τον πνευματικόν αδελφόν και τον σωματικόν. “Ο πατήρ μου και μήτηρ μου εγκατέλειπόν με”, μετά του Δαβίδ φθέγγομαι. Τα του σώματος πονηρώς έχει, το γήρας υπέρ κεφαλής, φροντίδων επιπλοκαί, πραγμάτων επιδρομαί, τα των φίλων άπιστα, τα της Εκκλησίας αποίμαντα. Έρρει τα καλά, γυμνά τα κακά, ο πλούς εν νυκτί, πυρσός ουδαμού, Χριστός καθεύδει. Τί χρή παθείν; Μία μοι των κακών λύσις, ο θάνατος. Και τα εκείθεν μοι φοβερά, τοις εντεύθεν τεκμαιρομένω”.

Επιστολή προς τον ρήτορα Ευδόξιο - μετάφραση Μαύρος Γάτος

Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος, ο Ναζιανζηνός,
ένας από τους Τρεις Ιεράρχες
(τοιχογραφία από την μονή Σίμωνος Πέτρας του Άθω)


Γρηγόριος ο Θεολόγος (ο Ναζιανζηνός)

Ο Γρηγόριος ο Θεολόγος γεννήθηκε περί το 328 μ.Χ. στην Καππαδοκία. Μορφώθηκε στην Καισάρεια και στην Αλεξάνδρεια, και ολοκλήρωσε τις σπουδές του στην Νεοπλατωνική Σχολή της Αθήνας, που ήταν η φυσική συνέχεια της Ακαδημίας του Πλάτωνα. Εκεί υπήρξε συμφοιτητής με το
Μέγα Βασίλειο. Από την Αθήνα επέστρεψε στη Ναζιανζό, όπου παρέδιδε μαθήματα ρητορικής. Βαπτίστηκε χριστιανός, χειροτονήθηκε πρεσβύτερος και κατόπιν επίσκοπος. Μετά το θάνατο του πατέρα του κατέληξε στην αρειοκρατούμενη Κωνσταντινούπολη, μετά από παρακλήσεις και πιέσεις.
Η εξωτερική του εμφάνιση "δεν προέδιδε σοβαρόν μαχητήν", αλλά η φωνή του μεγάλου ρήτορα και Θεολόγου Ιεράρχη διαδόθηκε ταχύτατα. Όταν ο Θεοδόσιος εξεδίωξε τους αρειανούς, παρέδωσε την Αγία Σοφία στο Γρηγόριο, τον οποίο η Β' Οικουμενική Συνοδος (381 μ.χ.) ανακήρυξε Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως. Κατά τον Συνακτήριο λόγο του (τον λόγο που εκφώνησε κατά την ενθρόνισή του) ο Γρηγόριος ενόχλησε πολύ τους αυλικούς και των εκκλησιαστικούς, λόγω του ελέγχου που τους άσκησε. Έδωσε λοιπόν την παραίτηση του στη Σύνοδο και στον Αυτοκράτορα, κι αποσύρθηκε στην Αριανζό (τόπο γεννήσεώς του), όπου πέθανε σε ηλικία 62 χρόνων. Δεν ξέρω αν υπήρξε άλλος Πατριάρχης που να παραιτήθηκε.
Ο Γρηγόριος επιζητούσε την τελειότητα, ήταν χαρακτήρας ευαίσθητος, με συναίσθηση μεγάλης ευθύνης, και καθόλου επιδεικτικός. Θεωρείται ένας από τους πιό ευαίσθητους ποιητές του Χριστιανισμού. Συνδύασε τη χριστιανική διδασκαλία με την ελληνική παιδεία και υπήρξε πράγματι ο Θεολόγος του χρυσού αιώνα της Εκκλησίας. Γι' αυτό η Εκκλησία τον τιμά ως Θεολόγο, και σαν έναν από τους Τρεις Ιεράρχες.


Βοήθειά μας (χωρίς ίχνος ειρωνίας...)

.

17 σχόλια:

ΦώΤΗΣ είπε...

μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα …

Μαύρος Γάτος είπε...

Μα εγώ το παρέθεσα για να πάρουμε κουράγιο! Αν ένας Ιεράρχης σαν τον Γρηγόριο είχε τέτοιες στιγμές, σκέψου εμείς οι απλοί άνθρωποι...

Έχω πει πολλές φορές ότι σέβομαι τους πιστούς, αλλά δεν μπορώ να μην σχολιάσω ότι εγώ, ως άθεος, βλέπω σε αυτήν την σπαρακτική ομολογία ακόμα μιαν αποδειξη της ανυπαρξίας του Θεού.

Και αυτή η διαπίστωση δεν είναι αναγκαστικά αρνητική, για την ακρίβεια δεν είναι ΚΑΘΟΛΟΥ αρνητική..

Ανώνυμος είπε...

Μία διορθωσούλα αν επιτρέπετε...το πρόσωπο που παραθέτετε δίπλα στα βιογραφικά του Αγίου Γρηγορίου είναι του Αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου...λίγο πιό δίπλα στην εικόνα των τριών Ιεραρχών είναι του Αγ. Γρηγορίου (γέρων φαρακλός, πλατυγένης, περικαπνισμένον έχων το γένειον και τα οφρύδια ίσα...αναφέρει ο Διονύσιος εκ Φουρνά)...Αληθώς ήτο μέγας αισθηματίας ο Άγ. Γρηγόριος την ευχή του να χουμε...
Γραφεύς τις...

Μαύρος Γάτος είπε...

Ευχαριστώ πολύ για την παρέμβαση, το διορθώνω αμέσως. Με παρέσυρε η πηγή μου...

Εύχομαι Δύναμη και Αγάπη.

ci είπε...

Άλλωστε και ο ίδιος ο Χριστός είχε στιγμές που "λυγισε".
Προσωπικά πιστεύω, αλλά φυσικά σέβομαι το τι πιστεύει ή όχι ο καθένας και ποτέ δεν προσπαθώ να πείσω τον άλλο.

Αυτό όμως που θα έλεγα ότι δειχνουν τέτοιες στιγμές, είναι τελικά το πόσο δυνατά πιστεύει κανείς. Όχι μόνο στον Θεό όπως εδώ αλλά και πιο γενικά.
Αν είσαι σίγουρος για αυτό που πιστεύεις, τότε τελικά ξεπερνάς τις αμφιβολίες και συνεχίζεις.
Από την άλλη αλίμονο σε όποιον δεν έχει αμφιβολίες και ερωτηματικά..

Τεσπα, μεγάλο το θέμα και ενδιαφέρον. Πολύ όμορφο ποστ.

Ανώνυμος είπε...

Έχω πει πολλές φορές ότι σέβομαι τους πιστούς, αλλά δεν μπορώ να μην σχολιάσω ότι εγώ, ως άθεος, βλέπω σε αυτήν την σπαρακτική ομολογία ακόμα μιαν αποδειξη της ανυπαρξίας του Θεού.

Και αυτή η διαπίστωση δεν είναι αναγκαστικά αρνητική, για την ακρίβεια δεν είναι ΚΑΘΟΛΟΥ αρνητική..


δεν είναι καν αρνητική και γι αυτούς που θέλουν να πιστεύουν νομίζω (makes sense?)

Γεώργιος Χοιροβοσκός είπε...

Πέραν του ήτο αισθηματίας...είχε αναγκαστεί να είναι Πατριάρχης και δεν τόθελε καθόλου.Η ποιησή του είναι όντως εξαιρετική!

ο δείμος του πολίτη είπε...

Το θρησκευτική στροφή είναι αυτή; Σε επηρέασε καμία ίωση;

panagiota είπε...

Σαν κατι να ηξερε η μανα μου που με γεννησε την ημερα του Αγιου Γρηγοριου(κατα το εκκλησιαστικο εορτολογιο)Δεν νομιζω οτι εχω τις αρετες του αλλα τις πεποιθησεις μου λιγο τις ξερεις γατουλη.Την καλησπερα μου στελνω...

Μαύρος Γάτος είπε...

Καλησπέρα σε όλους

Citronelle, ναι, και ο ίδιος ο Χριστός είχε πολυ άνθρώπινες στγμές... Ο Μπέργκμαν ασχολείται με αυτό τοζήτημα με συγκλονιστικό τρόπο στην ταινία 'Οι Μεταλαμβάνοντες", την συνιστω ανεπιφύλακτα, αν δεν την έχεις δει.

Mesecina, yes it does, είναι πολύ μεγάλη κουβέντα βέβαια, αλλά το σημειο-κλειδί είναι η θεώρηση του Θεού ως Αγάπη. Που όμως δεν συμβαδίζει με πάρα πολλά από τα δόγματα της εκκλησίας, άρα νομίζω ότι ξεφεύγει απόλυτα από τα όρια του χριστιανισμού, ακόμα και του΄Ορθόδοξου, που είναι πιό εσωτερικός από τα υπόλοιπα δόγματα.

Γεώργιε, όταν είδε τις αντιδράσεις στην Αλήθεια ΤΟΥ, όχι μόνο παραιτήθηκε, αλλά και έφυγε από την Πόλη. Αυτό μπορεί να δείχνει ευαισθησία και δύναμη ψυχής (δεν ξέρω και πολλούς Πατριάρχες που να παραιτήθηκαν), αλλα΄μπορεί και να δείχνει υπερβολική αυστηρότητα και ακαμψία. Κρίνοντας από την συνολική του παρουσία, θα ήθελα να πιστεύω το πρώτο, αλλά υποψιάζομαι έντονα και το δεύτερο. Αυτό βέβαια δεν αναιρεί την αξία της ποίησης του...

Δείμο, σε καμμιά περίπτωση δεν είναι θρησκευτική η στροφή μου! Έχω δηλώσει άθεος και ανθρωπιστής, και αυτό είναι οριστικό. Αλλά αυτό δεν με εμποδίζει να εκτιμώ την παράδοση του λαού μας και τους εκπροσώπους της...

Γλυκιά μου Παναγιώτα, έτσι εξηγείται λοιπόν Σ:))))

Καλό βράδυ

museologist είπε...

Ευχαριστώ για το κουράγιο. Ήρθε την κατάλληλη στιγμή...(Μα πού την έχω τη Φιλοκαλία?)

ο δείμος του πολίτη είπε...

Τότε συγνώμη. Ωστόσο, οι έννοιες αδελφός κλπ ενώ κατά βάση είναι ανθρωπιστικές, συχνά παρερμηνεύονται.

Μαύρος Γάτος είπε...

Δείμο, νομίζω πως υπάρχει μια αλληλοεπικάλυψη του χριστιανισμού και του ανθρωπισμού, όσον αφορά το θέμα της αγάπης στο συνάνθρωπο, αλλά πέρα από αυτό το θέμα, τα όρια είναι πάρα πολύ σαφή..

Museologist την θερμή μου καλημέρα Σ;)))

Unknown είπε...

Μα χρειαζόμαστε μετάφραση για να καταλάβουμε τα ελληνικά του Αγίου Γρηγορίου; Θα μου πείτε, εδώ φτάσαμε να μεταφράζουμε Παπαδιαμάντη...

zafeiroula είπε...

H metafrasi den itan kai i teleia...

Μαύρος Γάτος είπε...

Vrennus ο Γρηγόριος έζησε το 300 κάτι, μην το ξεχνάμε...

ας πούμε 'πονηρός' = κουραστικός, πονεμένος και όχι πονηρός.

Δράκο, το μόνο σημείο που μετέφρασα ελεύθερα ήταν εκεςί που λέει για την εκκλησία ότι είναι αποίμαντη. Διαφωνείς κάπου αλλού;

Καλημέρα

zafeiroula είπε...

oxi, kata ta alla den diafwnw. pragnatika elaxistoi asxolountai me tis diskolies pou antimetwpisan tetoioi anthrwpoi. Thewroun pws i zwi tous itan strwmeni me triantafilla!! Sigxaritiria gia to sigkekrimano post.