Η ΜΕΤάΛΛΑΞΗ ΤΟΥ έΛΛΗΝΑ ΠΡΟΛΕΤάΡΙΟΥ Κ ΛούΜΠΕΝ ΠΡοΛΕΤάΡΙΟΥ ΚΑΙ η ΗΘΙΚή-ΟΙΚΟΝΟΜΙΚή ΜΑς ΧΡΕΩΚΟΠίΑ
Υπήρξε μια εποχή που οι οικοδόμοι, οι καθαρίστριες, οι σκαφτιάδες, οι φραουλοσυλλέκτες κι οι ροδακινοσυλλέκτες, οι υπηρέτριες, οι μπέιμπι-σίττερ και οι κυρίες που πρόσεχαν ηλικιωμένους, οι μπογιατζήδες, οι πόρνες, οι μικροπωλητές, οι ζητιάνοι, ήταν Έλληνες κι Ελληνίδες. Υπήρξε μια εποχή που σε κάθε γωνιά της Θεσσαλονίκης, της Αθήνας και πολλών άλλων πόλεων υπήρχε κι από μια βιοτεχνία που απασχολούσε ένα μελίσσι κοπροραπτούδων και εργατουπαλλήλων. Υπήρξε μια εποχή που τα καλοκαίρια όλοι μαζί οι αγρότες με τις οικογένειές τους μάζευαν διαδοχικά τις σοδιές όλου του χωριού. Υπήρξε μια εποχή που πολλοί νέοι, φοιτητές και μαθητές, δούλευαν τα καλοκαίρια για «να μαζέψουν χρήματα» για το χειμωνιάτικο χαρτζηλίκι τους ή για να αγοράσουν κάτι που ήθελαν.
Από τότε δεν καταργήθηκαν ούτε η καθαριότητα, ούτε το βάψιμο, ούτε η πορνεία, ούτε τα ροδάκινα, ούτε οι βιοτεχνίες. Απλά οι βιοτεχνίες και η παραγωγή πήγαν σε άλλες χώρες, ενώ τις περισσότερες από τις «ταπεινές» δουλειές στην Ελλάδα τις κάνουν αλλοδαποί. Στην Ελλάδα του Ευρώ, των Ολυμπιακών Αγώνων και της γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου, τη χειρωνακτική ή/και «ντροπιαστική» εργασία δεν την επιτελούσαν πιά Έλληνες.
Το ίδιο συνέβη παλιότερα σε όλες σχεδόν τις χώρες του ανεπτυγμένου κόσμου. Οι Έλληνες και Τούρκοι εργάτες έχτισαν το «γερμανικό θαύμα», Ινδοί, Πακιστανοί και Κύπριοι έκαναν την Βρετανία «Μεγάλη», Μαροκινοί, Ισπανοί και Πορτογάλοι γνώρισαν βαθιά στο πετσί τους την Ελευθερία, τη Δικαιοσύνη και -κυρίως- την Ισότητα των Γάλλων. Υπήρχε όμως μια τεράστια διαφορά: οι χώρες αυτές, για διάφορους λόγους, που δεν θα μπορούσα να αναπτύξω εδώ, ήταν ήδη και επρόκειτο να μείνουν «ΠΛΟύΣΙΕΣ» και ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΕΣ. Κι έτσι οι τέως Γερμανοί, Βρεττανοί, Γάλλοι προλετάριοι έγιναν σιγά σιγά πάροχοι υπηρεσιών, μάνατζερ, επιστήμονες, τεχνοκράτες, καλλιτέχνες.
Στη χώρα μας συνέβη κάτι πολύ διαφορετικό: η γενιά που κανονικά θα μάζευε τις φράουλες στη Μανωλάδα και τα ροδάκινα στη Βέροια, που θα καθάριζε, που θα φρόντιζε μωρά και ηλικιωμένους, που θα έχτιζε, που θα έβαφε, που, που, που, μεταλλάχτηκε σε λίγα χρόνια σε αεριτζήδες, σε χαραμοφάηδες, σε εισοδηματίες – και κατόπιν σε κατεστραμμένους - του Χρηματιστηρίου, σε μανούλες της αρπαχτής και της διαπλοκής, σε υπεράριθμους δημόσιους υπάλληλους, σε φραπεδόβιους και γονεοσυντήρητους πτυχιούχους «κολλεγίων» του κώλου, σε «επιχειρηματίες» μη παραγωγικών επιχειρήσεων, της αρπαχτής, της Νύχτας και του αέρα, με «κεφάλαιο» τις οικονομίες του μπαμπά και το χωραφάκι του παππού, σε ξέκωλες γουαναμπή μοντέλες και τραγουδιάρες, σε γκομενοσυντήρητες ημί-πόρνες, σε ασφαλιστές της κακιάς ώρας, σε μεσίτες της συμφοράς, σε καταχρεωμένους καλοπερασάκηδες, και τέλος, σ’ ένα μικρό ποσοστό, σε απελπισμένους ανειδίκευτους (ήμι)άνεργους, υποχρεωμένους να συναγωνιστούν ανασφάλιστους και ελεεινά αμειβόμενους ξένους ΔΟΥΛΟΥΣ.
Έτσι φτάσαμε σιγά σιγά στην ΗΘΙΚΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΧΡΕΩΚΟΠΙΑ…. Όταν όμως πουληθεί και το τελευταίο χωραφάκι του παππού, όταν πεθάνει και ο τελευταίος σπόνσορας της απραξίας- συνταξιούχος γονέας ή παππούς, τότε, η ΧΡΕΩΚΟΠΙΑ θα μεταβληθεί σε ΤΡΑΓΩΔΙΑ. Οικονομική και ηθική.
Χωράει πάρα πολλή κουβέντα για το πώς φτάσαμε ως εδώ, και κυρίως για το τι πρέπει να γίνει τώρα. Νομίζω όμως πως ένα πρώτο βήμα είναι η παραδοχή αυτών των δυσάρεστων και σκληρών αληθειών που παρέθεσα.
Κι αν κάπου κάνω λάθος, πείτε μου...
ο πίνακας με τίτλο "Luben-bar" είναι του Σολωμάντζαρου
.
7 σχόλια:
Καλημέρα.
Πουθενά δεν κάνεις λάθος μαύρε γάτε.Οι Έλληνες βιάστηκαν να φύγουν απο τ'αλώνια και να πάνε στα σαλόνια.Υπεραισιοδοξία;έλλειψη κοινού νου;αυτοκαταστροφικότητα;αλαζονεία;μπορεί να γράφουμε ατελείωτα.όμως πάει έγινε,και πρέπει να γυρίσουμε πίσω να διορθώσουμε ότι μπορεί να διορθωθεί για να πάμε μπροστά.Για μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού η τραγωδία βιώνεται εδώ και πολλά χρόνια,αλλά δεν έχουν φωνή-βήμα να μιλήσουν.Οι βολεμένοι δεν απευθύνονται σ'αυτούς.Άντε να κάνουν ένα αφιέρωμα στις γιορτές για τους άστεγους.Ο τρόπος που χειρίζονται αυτές τις καταστάσεις οι σχετικές δομές είναι αναποτελεσματικός,καιροσκοπικός,ή κρύβει επαγγελματικές φιλοδοξίες.Έφτασε ακόμη , να αναλύεται η φτώχεια σαν αποτέλεσμα χαμηλής νοημοσύνης, ακόμη και απο ερευνητές προοδευτικούς ..Έχουμε εκπέσει ηθικά όσο δεν πάει άλλο, είναι και το δικό μου συμπέρασμα και είναι η στιγμή να κοιτάξουμε τον καθρέφτη,και να δούμε τι θα κάνουμε για το αύριο.Οι διαπιστώσεις θα χρειαστεί να ακολουθηθούν από δράσεις,και σ’αυτόν τον αγώνα χρειάζονται όλοι.Να σε προσκαλέσω και στο δικό μας σπίτι(amazonsday.blogspot.com) όπου αναρτούμε ότι βρίσκουμε χρήσιμο σχετικά με κοινωνικές δράσεις .
Συμφωνώ με την donasonora και ένα από τα πολλά ελλείματα των Ελληνών είναι η ιστορική μνήμη, μακάρι με την οικονομική κρίση να μάθει ο μέσος Ελληνας πως πρέπει να συμπεριφέρεται στους ανθρώπους που έτυχε να γεννηθούν σε φτωχώτερη χώρα.
Κανείς δεν θέλει να είναι εργάτης!
H "ακτινογραφία" της ελληνικής Κοινωνίας την τελευταία τριακονταετία περίπου... Καλοζωία και κατανάλωση χωρίς κόπο και χωρίς φιλότιμο...
"για το πώς φτάσαμε ως εδώ", απαντά ο ορισμός της "κομματκρατίας", ως "η νοοτροπία και συμπερισφορά που προτάσσει το κοματικό συμφέρον από το κοινωνικό όφελος και έχει καταστεί κρατούσα άποψη στην τρέχουσα πολιτική πρακτική". (http://hkommatokratia.blogspot.com)
"και κυρίως για το τι πρέπει να γίνει τώρα", υπάρχει μία ολοκληρωμένη πρόταση στο http://syspan.blogspot.com , που λέγεται "ΕΛΛΗΝΩΝ ΒΟΥΛΗΣΗ"
πόσο όμορφα και αληθινά τα λες... ούτε ένα λαθάκι σου βρήκα!
κι αν ζεις έξω, όπως εγώ, και μαθαίνεις να βλέπεις τα πράγματα και από μια άλλη ματιά βλέπεις και πιο καθαρά/ρεαλιστικά τι συμβαίνει και στην δική σου χώρα... λυπάσαι γι αυτό αλλά δεν μπορείς και να κάνεις κάτι! ή μήπως μπορείς;
Δεν σχολιάζω το troll αλλά συμφωνώ απόλυτα με την simela, όποιος ζει σε άλλους πολιτισμούς κερδίζει πάρα πολλά σαν άνθρωπος.
Δημοσίευση σχολίου